Den decimerade grupp 15 hade förra veckan en gruppträff över Skype kring ämnet genus i skolan. Det blev ett väldigt öppet och personligt samtal där egna erfarenheter, tillkortakommanden och även farhågor lyftes. Även om tycktes ha väldigt lika syn på det mesta uppstod en mycket intressant diskussion kring lite olika aspekter där vi använde oss av statistik (pojkar har sämre resultat i skolan, generellt sett) och där vi utgick från denna film som vi inledde med att se:
Skolverkets film: För en jämställd skola
Det vi var överens om när mötet avslutades var att man inte kan påverka så himla mycket i det stora, det man kan göra är att påverka hur man själv är, vilka värderingar man signalerar samt hur man behandlar människor omkring sig. Man får börja att städa på sin egen bakgård, helt enkelt, som en mötesdeltagare uttryckte det. Sin egen familj och de man har omkring sig, de människor man möter och de elever man möter/kommer att möta. Försöka bli en god förebild, helt enkelt.
/Viktoria, Madelene & Johan
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaBra och viktigt ämne! =) Det är viktigt att vi arbetar aktivt mot ett bättre och jämställt samhälle!
SvaraRaderaVarför kan vi inte bara låta alla människor oavsett till exempel kön, ålder, sexuell läggning eller etnisk bakgrund få samma möjligheter till att få göra och vara precis som man vill och ha samma rättigheter? Hur svårt kan det egentligen vara att säga till en pojke att han får ha klänning eller leka med Barbie? Sen att låta en pojke få vara en pojke och sen en flicka att få vara just en flicka. Att markera på ett negativt sätt när till exempel en flicka går utanför ”genus-ram”, är inte det ett sätt att hindra individen i sin naturliga utveckling? Lär barnen att tänka kritisk och gå sin egen väg. De som tar ansvar för sina skyldigheter ska också ha sina rättigheter, oavsett! Hoppas att jag väckte några tankar med min kommentar.
Man skulle kunna prata i flera timmar om detta.
Tack och hade gött =)
Ja, jag håller med. Speciellt det där om sin egen väg. Det jag är lite fundersam över är när en pojke vill göra traditionellt pojkaktiga saker (typ fäktas med pinnar, brottas, leka med gevär eller vad det nu kan vara), så kan jag ibland få uppfattningen att det ges signaler om att det inte är ett ok beteende. Då är man där och försöker forma. Och vice versa. Ibland tänker jag att man faktiskt slår fast könsroller samtidigt som säger sig vilja lösa upp dem.
SvaraRaderaBarn ska gå sin egen väg så länge de går den väg vi vill att de ska gå, om du förstår vad jag menar. Jag tror att det handlar om respekt för både sig själv och andra. Vilket bottnar mycket i självkänsla, tror jag. Och nu har jag lust att citera Bruno K Öijer.
Men jag låter källan tala själv istället:
https://www.youtube.com/watch?v=JKTe9YCN13M
Det är lätt att många känner uppgivenhet när de konstaterar att man inte kan påverka det stora hela så mycket men det är faktiskt så att om man inte börjar med det lilla kommer aldrig det stora att påverkas så vi har alla vårat ansvar att bidra till det stora. Våran rensning av bakgården kanske ger en större effekt när vi gått i pension eller ännu senare och om inte, så har dock även det lilla betydelse...
SvaraRaderaJag tror att det är oerhört viktigt att rannsaka sig själv och sina egna värderingar. Hur "öppen" är man egentligen? Hur kan mitt uppförande/tankesätt påverka min omgivning? Kontentan av det hela, är som ni har påtalat, att man går till sig själv. Att man blir medveten om sina fel och brister men även sina starka sidor. Jag tycker personligen att det är ganska så provocerande när jag märker själv, att jag gör skillnad på människor beroende på kön. Jag som är så himla "öppen och jämställd och fri från fördomar".
SvaraRaderaJag tror att det är oerhört viktigt att rannsaka sig själv och sina egna värderingar. Hur "öppen" är man egentligen? Hur kan mitt uppförande/tankesätt påverka min omgivning? Kontentan av det hela, är som ni har påtalat, att man går till sig själv. Att man blir medveten om sina fel och brister men även sina starka sidor. Jag tycker personligen att det är ganska så provocerande när jag märker själv, att jag gör skillnad på människor beroende på kön. Jag som är så himla "öppen och jämställd och fri från fördomar".
SvaraRaderaKloka tankar ni hade tycker jag. Personligen tycker jag att det är lite för mycket fokus kring om pojkar också skall ha kjol eller om flickor också skall få fäktas.
SvaraRaderaFör mig är det självklart att man går klädd som man vill oavsett kön, religion sexuell läggning etc. Däremot kan det väl vara bra om vi i skolan kan lära eleverna att det finns klädkoder ute i samhället som kan vara bra att känna till. Givetvis bör vi också lära barnen att kläder efter väder är bra för hälsan. Att flickor sedan skall få fäktas är lika självklart, OM det är ok för pojkarna att fäktas. Nu tror jag att det oftast är en generell regel på en skola att farliga lekar som kan skada ögon etc inte är tillåtet. Då skall det givetvis vara förbud för alla.
Det viktigaste som vi som lärare kan göra är att få bort allt kring genus som är nedsättande p.g.a. i detta fall kön. Att stävja dumma kommentarer. Att inte be några starka pojkar i åk 4 om hjälp att lyfta ett bord (i åk 4 är flickor och pojkar lika starka). Att inte be en duktig flicka om hjälp att städa upp( städa kan alla göra oavsett ålder). Själv använder jag spelkort där jag skrivit elevernas namn. Så fort jag behöver någon frivillig drar jag ett kort. Detta uppfattas som mycket rättvist.
Kloka tankar ni hade tycker jag. Personligen tycker jag att det är lite för mycket fokus kring om pojkar också skall ha kjol eller om flickor också skall få fäktas.
SvaraRaderaFör mig är det självklart att man går klädd som man vill oavsett kön, religion sexuell läggning etc. Däremot kan det väl vara bra om vi i skolan kan lära eleverna att det finns klädkoder ute i samhället som kan vara bra att känna till. Givetvis bör vi också lära barnen att kläder efter väder är bra för hälsan. Att flickor sedan skall få fäktas är lika självklart, OM det är ok för pojkarna att fäktas. Nu tror jag att det oftast är en generell regel på en skola att farliga lekar som kan skada ögon etc inte är tillåtet. Då skall det givetvis vara förbud för alla.
Det viktigaste som vi som lärare kan göra är att få bort allt kring genus som är nedsättande p.g.a. i detta fall kön. Att stävja dumma kommentarer. Att inte be några starka pojkar i åk 4 om hjälp att lyfta ett bord (i åk 4 är flickor och pojkar lika starka). Att inte be en duktig flicka om hjälp att städa upp( städa kan alla göra oavsett ålder). Själv använder jag spelkort där jag skrivit elevernas namn. Så fort jag behöver någon frivillig drar jag ett kort. Detta uppfattas som mycket rättvist.