Jag har använt behaviorismens motivation med stimulus och respons som grundtanke. Jag tycks dessvärre ibland inte vara mer komplicerad än så här, nämligen:
Jag har nämligen en tanke om behaviorismen i teorin, att den är för ofullständig och primitiv. Men en annan erfarenhet av den i praktiken, inte bara vad gäller mig. Jag har arbetat under flera år med elever som har haft det ganska svårt för sig och min erfarenhet är att de enklaste teorierna ibland kan vara de som funkar bäst, även om det inte är bara dem man använder. Nedanstående replikskifte är ett exempel hämtat från verkligheten:
Jag: Läs detta kapitel i denna bok, så kommer jag att ställa frågor om detta om en stund.
Elev: Det är tråkigt... Jag orkar inte...
Jag: Nåt som är tråkigt, det är att få tre sådana kapitel i läxa, över helgen... (*host host*, *vänskaplig knuff på axeln...*)
Elev: Ok... (*börjar läsa*)
Eleven var en kille i 15-årsåldern som hade diagnos inom autismspektrumet och som jag hade en väldigt god och förtroendefull relation med, ska tilläggas. Vi hade i allmänhet väldigt skoj ihop! Han hade naturligtvis tidigare testat att låta bli. Jag hade naturligtvis tidigare (med en klump i magen) lastat på honom lite läxor över en helg. Han gick f.ö. ut 9:an med minst E i alla ämnen, ganska rak i ryggen, det var det inte många som trodde i början av 8:an...
(Tilläggas bör att vi naturligtvis arbetade med en massa andra metoder också.)
Instämmer helt. Ibland är det verkligen de enklaste som fungerar bäst. Självklart är det olika från barn till barn (en del behöver man verkligen hitta nya vägar för) men jag tror att mycket handlar om sunt förnuft hos oss som lärare. Har man en god relation till sina elever vet man hur man får dem att prestera och vart gränsen går.
SvaraRaderaJag tror faktiskt att vi överanalyserar det mesta i vårt liv. (nu generaliserar jag och säger samtidigt något ännu mer generaliserande och fördomsfullt, att det är säkert mest vi tjejer)Ibland är faktiskt livet eller motivationen inte längre bort än att vi helt enkelt bara får lämna en hård stol om vi läser klart kapitlet vi blivit tilldelade. Sedan kan vi fundera lite på om det faktiskt fastnar något eller om vi bara slår på autopilot? Miniuppsatsen... ja den skall bara skrivas... efter ett jullov... skall man vara pigg och allert eller totalt söndermosad och bara vill tillbaka till skolbänken och få lite struktur i sitt liv? Jag röstar på det senare.. Lycka till med skrivandet!
SvaraRaderaJag tror faktiskt att vi överanalyserar det mesta i vårt liv. (nu generaliserar jag och säger samtidigt något ännu mer generaliserande och fördomsfullt, att det är säkert mest vi tjejer)Ibland är faktiskt livet eller motivationen inte längre bort än att vi helt enkelt bara får lämna en hård stol om vi läser klart kapitlet vi blivit tilldelade. Sedan kan vi fundera lite på om det faktiskt fastnar något eller om vi bara slår på autopilot? Miniuppsatsen... ja den skall bara skrivas... efter ett jullov... skall man vara pigg och allert eller totalt söndermosad och bara vill tillbaka till skolbänken och få lite struktur i sitt liv? Jag röstar på det senare.. Lycka till med skrivandet!
SvaraRadera