söndag 13 december 2015

Mobilförbud i skolan? Digitalisering i skolan?

Jag ser ingen anledning alls till att elever ska ha mobiler med sig till skolan. Möjligtvis att mobilen kan ha ett syfte då barnet har slutat skolan. Men inte ens då ser jag det verkliga behovet. Dagen efter skolan borde väl vara så planerad att mobilen inte behövs för eleverna.

Se bara på familjerna i dagens läge. Barn sitter med läsplattor till höger och vänster eller använder mobilen konstant. Vid matbordet kan man knappt äta i lugn och ro innan det är dags för att kolla något i mobilen. Jag önskar så att jag kunde slänga min mobil i väggen (först skulle jag givetvis spara alla bilder). Men mobilen behövs. Speciellt eftersom denna utbildning krävs att man ständigt kan vara uppkopplad, iallafall känns det så. 

Jag är inte alls bekväm med teknologins framfart. Jag önskar verkligen att den inte utvecklades mer. Helt plötsligt ska den få tränga sig in i klassens värld numera. Världen är på väg att bli ännu mindre social.  För hur socialt kan egentligen användandes av Ipad i klassrummet bli? En viss datorkunskap är givetvis nödvändig men måste det utvecklas mer? Undra om det kommer en dag då det börjar bli populärt att gå ifrån teknologin. 

Att leva ett normalt liv med böcker i skolan och lek på rasterna. Och ett hem med kärlek och aktiviteter. Istället för att "lära" barnen att detta behöver du! Allt som man egentligen inte behöver, kommer inte göra någon lyckligare. Varför ska jag börja dricka kaffe om jag inte har något behov av det? Ska jag lära mig bli beroende av något? I min värld är det helt galet. Lika galet som att vi nu ska lära barnet att detta behöver du. Dra mig baklänges säger jag bara!

Skulle mer än gärna höra era åsikter om detta. Inte minst från de som inte delar min åsikt. Visst att denna erfarenhet från denna kurs varit givande. Hangouts, skype, google dokument etc är självklart en bra lärdom för oss/mig. Men jag önskar att den varit en del för sig. Under 2 veckor kunde vi lärt oss allt om det programmen. Så kunde vi fått fokusera på det teoretiska. På samma vis skulle teknologin få ta plats i skolan. Inte att digitaliseringen skulle få ta mer plats än så i skolan.

Inge illa menat till lärarna vill jag bara poängtera. 
Mvh Madelene kron






5 kommentarer:

  1. Jag håller till viss del med dig. Men tekniken är bra på många sätt, men det får inte gå till överdrift! Man måste kunna "överleva" utan sin mobil/padda. Jag tycker det är otroligt viktigt med att skriva och läsa "för hand", men jag är lite orolig att detta kommer försvinna med tiden....

    SvaraRadera
  2. Jag håller till viss del med dig. Men tekniken är bra på många sätt, men det får inte gå till överdrift! Man måste kunna "överleva" utan sin mobil/padda. Jag tycker det är otroligt viktigt med att skriva och läsa "för hand", men jag är lite orolig att detta kommer försvinna med tiden....

    SvaraRadera
  3. Jag ser utvecklingen på ungefär samma sätt. Mina barn får inte använda tekniken utom mer än någon enstaka gång, just för att kreaktiviteten, socialiseringen och den rörliga leken är så mycket bättre (enligt mig). Det är klart att vi ska hänga med i utvecklingen, men det får inte ta överhanden. Jag håller med dig om att vi skulle haft en kurs enbart för IT:n, istället för att den skulle ta överhanden av denna kursen. Det är ett givande och tagande och lagom är alltid bäst.

    SvaraRadera
  4. Jag vet ju att vi alla är olika, med olika åsikter, men samtidigt blir jag ändå förvånad när jag läser dina tankar, Madelene.
    Jag är mycket positiv till tekniken samtidigt som jag ser charmen och uppskattar ”det gamla hederliga” sätten att vara kreativ. Jag menar att man inte behöver utesluta papper och penna, böcker och pyssel med händerna för att den moderna tekniken finns idag. Tekniken är ett komplement och ett bra sådant. Vi bör ta det bästa av två världar och arbeta parallellt med digitala verktyg och ”old school”-material.
    Och visst kan det verka osocialt med var sin mobil/platta/dator men samtidigt öppnar det möjligheten för att vara social med människor som inte är i din direkta närhet, kanske på andra sidan jorden, eller om x antal år - på Mars.

    Vad jag menar är att det handlar om hur man använder tekniken, till vad och med vilket syfte - om det är genomtänkt så kan resultatet bli bättre än om vi saknade möjligheten.

    SvaraRadera
  5. Tycker att ovanstående talare, Jenny, förklarar min egen åsikt bra. Det handlar om att använda tekniken på rätt sätt och för att kunna det måste man vara delvis insatt, delvis utbildad. Jag tror själv att man vinner mycket intresse hos eleverna genom att visa att man är aktuell i sitt klassrum. Däremot är jag helt för papper och penna, att skapa med händerna. Jag kommer aldrig sluta skriva i min egna "vanliga" kalender trots att jag har samma funktion i mobilen. Man kan inte utesluta tidigare metoder men det är inte heller det som tekniken är till för. Den är till för att öppna upp för nya möjligheter, inte stänga andra. Vad man kanske ska tänka på är det den världen som eleverna är uppvuxna i och vana med, även om det inte gäller alla vuxna. Hur mycket man än inte trivs med digitaliseringen är den här för att stanna och då är det bättre att omfamna den istället för att motarbeta den, enligt min mening.

    SvaraRadera