tisdag 15 december 2015

Marshmallowtestet

Allt läsande om lärandeteorier påminner mig om när jag gick en psykologikurs på Komvux. Där stötte vi på ett klipp med en lärare som gör ett test på sina elever. Det här är ett klassiskt test i psykologihistorien, som pågår under flera år. Tanken är att se om självbehärskning kan kopplas till högre resultat i skolan. Testet går ut på att barnen får en marshmallow, och om de väntar i 15 minuter kommer läraren tillbaka och då får dem en till. Resultaten har visat att de som hade självbehärskning och väntade har fått bättre resultat i skolan och missbrukade mindre droger när de blev äldre.


Sen hittade jag en artikel på Forskning och framsteg hemsida, som handlar om marshmallowtestet. Där skriver de om en doktorand på ett universitet i USA, Celeste Kidd. Hon är tveksam på marshmallowtestet, så hon gjorde en egen variant på testet med kritor istället. Här kommer en länk till artikeln: Barns självbehärskning handlar om tillit - inte medfödd förmåga 

Min fråga till er nu, är: Vad är era tankar om marshmallowtestet och artikeln?

3 kommentarer:

  1. Absolut tror jag på att självbehärskningen ligger till grund för att man senare kanske hamnar i ett missbruk. Testet visar på att barn har olika mycket självbehärskning, detta är något vi övar upp oss i som små. Vissa kommer kunna ha stort mått av det och en del lite mindre. Men jag har svårt att se hur detta hänger i hop med bra resultat. Även om du är duktig på att fokusera och kan orka göra detta länge är det inte helt säkert att ditt resultat blir bra. En annan kan vara mycket effektiv och snabb, samtidigt presterar kanon bra resultat. Vid första anblicken som lärare kommer jag tycka att han verkar slarvig och inte ta uppgiften på allvar. Tack för ett bra inlägg.

    SvaraRadera
  2. Absolut tror jag på att självbehärskningen ligger till grund för att man senare kanske hamnar i ett missbruk. Testet visar på att barn har olika mycket självbehärskning, detta är något vi övar upp oss i som små. Vissa kommer kunna ha stort mått av det och en del lite mindre. Men jag har svårt att se hur detta hänger i hop med bra resultat. Även om du är duktig på att fokusera och kan orka göra detta länge är det inte helt säkert att ditt resultat blir bra. En annan kan vara mycket effektiv och snabb, samtidigt presterar kanon bra resultat. Vid första anblicken som lärare kommer jag tycka att han verkar slarvig och inte ta uppgiften på allvar. Tack för ett bra inlägg.

    SvaraRadera
  3. Oj, detta tycker jag är en komplex fråga som jag inte riktigt vet vad jag tänker om. Men visst kan det vara så att självbehärskningen hos elever kan ha att göra med om de har tillit till den personen som gett dem direktivet. Att de har tillit till att tro på att de faktiskt kan vänta.

    SvaraRadera