onsdag 16 december 2015

Lärande med hjälp av digitalt verktyg

Då är vi äntligen färdiga med vår film. Eftersom ingen av oss är så jättehaj på tekniken så lyckades vi inte ha presentationen uppe medan någon pratade, så jag länkar även till presentationen om ni är intresserade.

Filmen: Lärande med hjälp av digitalt verktyg

Presentationen: Lärande med hjälp av digitalt verktyg


Vi har valt att göra ett filmprojekt med en klass som går i årskurs fem. För att kunna utföra uppgiften ska vi använda oss av iPads, så eleverna kan filma. Vi har valt mediet film för att kunna få verktyget involverat. Vi har i detta arbete utgått från att alla elever i åk 4-6 har tillgång till en iPad i sitt skolarbete, så som vissa kommuner har. Vi kommer utföra detta under 2-3 tillfällen under en vecka som ett ämnesövergripande temaarbete, filmen visas sedan för hela  klassen.
Vi har valt årskurs 5, dels för att eleverna kan förväntas vara relativt självgående sett till deras ålder och mognad, dels att de inte samtidigt har nationella prov under tema-perioden (vilket åk 6 har). Projektet genomförs på våren.
Vi vill jobba utifrån John Deweys teori “learning by doing”. Dewey menar att en människa inte lär sig enbart genom bland annat läsning. Att lära sig något utifrån handling och verklig insikt är effektivare (Säljö, 2014, s. 239).
Målet med projektet är att de ska lära sig om hur olika delar av naturen fungerar (centralt innehåll i ämnena Kemi och Biologi) med hjälp av ett digitalt verktyg.

8 kommentarer:

  1. Ni gör en väldigt bra koppling till lärande perspektiven och det centrala innehållet. Att välja mellan 7 teman gör också att eleverna har ett stort urval att välja bland. Men hur tänker ni bedöma elevernas arbete?

    SvaraRadera
  2. Mycket tydlig planering. Intressant med flera olika ämnen.
    Mycket bra tycker jag är att ni tänker på ett lapp-system, så eleverna själva kan påverka vem de vill vara i samma grupp tillsammans med.
    Också toppen att knyta an film till naturen. Naturkunskap är något som kanske är svårt att förstå när en lärare bara ska prata om detta och här kopplar ni bra till hur via ett digitalt verktyg kan öka förståelsen.
    Vore spännande att prova detta i en klass, på riktigt! :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att ni har en bra grundtanke, dock blir det osammanhängande stundtals och svårt att hänga med i er presentation.
    Ni berättar om att få ökat elevinflytande får eleverna skriva tre namn på en lapp som ni sedan parar ihop så att varje elev får minst en "lapp-kompis". Min fråga till er är vad gör ni om någon elev inte får sitt namn skrivet på en lapp, och hur får ni den eleven delaktig "som ingen vill arbeta med"?

    Vilka ämnen får eleverna välja emellan när de ska göra filmen? Vilka hade ni i åtanke? Hur ser er formativa bedömning ut?

    SvaraRadera
  4. Ämnena som eleven får välja mellan är ju biologi och Kemi, om du syftar till skolämnen. Sedan får vi många mål i Svenska "gratis" i projektet, samt enstaka mål i Bild och Idrott. Hade vi haft mer (fiktiv) tid avsatt för själva tema-arbetet så hade även mål i musiken kunnat komma på fråga, men det strök vi.
    Om du syftar till de olika teman som eleverna kan välja mellan så är dessa som följer:
    1. Kemi, under Kemin i naturen. Fotosyntes, förbränning och några grundläggande kemiska reaktioner.
    2. Kemi, under Kemin i naturen. Vattnets egenskaper och kretslopp.
    3. Kemi, under Kemin i vardagen och samhället. Materiens kretslopp genom råvarors förädling till produkter, hur de blir avfall som hanteras och sedan återgår till naturen.
    4. Kemi, under Kemin i vardagen och samhället. Vanliga kemikalier i hemmet och samhället. Deras användning och påverkan på hälsan och miljön samt hur de är märkta och bör hanteras (Skolverket, 2011, s.146).
    5. Biologi, under Natur och samhället. Naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi nyttjar den.
    6. Biologi, under Natur och samhälle. Djurs, växters och organismers liv. Fotosyntes, förbränning och ekologiska samband och vilken betydelse kunskaper om detta har, till exempel för jordbruk och fiske.
    7. Biologi, under Natur och samhälle. Ekosystem i närmiljön, samband mellan olika organismer och namn på vanligt förekommande arter. Samband mellan organismer och den icke levande miljön (Skolverket, 2011, s.112).

    Detta framgick klart och tydligt av vår Powerpoint! En Powerpoint som högst troligt inte syntes i bild...

    Formativ bedömning kommer att ske både i själva informationssökningsfasen, i grupparbetet, filmningen, och efter presentationen.

    Att det blev rörigt berodde nog på undertecknad som kom av sig vid ett tillfälle när jag istället för att se vår presentation såg en annan gruppdeltagare i bild.

    SvaraRadera
  5. Hur svårt kan det vara? Säg att 1 elev inte får sitt namn skrivet på nåns lapp så får väl den eleven minst 1 person som denne har skrivit på sin lapp. Detta är ju inga lappar som på något vis ska visas upp. Huvudsaken är väl också att själva monentplaneringen är bra snarare än själva presentationen som det dessutom känns lite onödigt att du ska klanka ner på. Men det är ju bara min åsikt!

    SvaraRadera
  6. Bra utarbetat samt en bra planering. Tydligt vad som ska göras och näst intill vem som helst kan utgå från den. Hade en del frågor när jag tittade men såg senare att svaren låg här i kommentarerna. Bra där. Tycker även om att ni använder er av Deweys "learning by doing" då eleverna självklart lär sig bättre på det sättet. Som sagt välarbetad och tydligt. Nån fråga men det har ni svarat på här. Härligt att titta på. Sedan är tekniken knölig så är det tyvärr. Personligen såg jag inget större problem i det.

    SvaraRadera
  7. Jag tycker ni har gjort ett bra arbete med en bra planering och ett intressant upplägg!
    Jag tycker att ni har valt ett roligt sätt att jobba på, genom att låta eleverna få gå ut och filma i naturen! Det tror jag att eleverna skulle tycka var jätteroligt att få komma ut i naturen och inte bara sitta i klassrummet!
    Så jag tycker absolut att ni har lyckats bra med eran redovisning!

    SvaraRadera
  8. Vilket bra arbete! Jag tänkte på när ni säger att eleverna ska få välja själva. hur gör ni med en elev som kanske inte blir vald av nån eller inte själv vill välja?
    härligt att de ska få gå ut och använda teknik! ett roligt sätt att arbeta med detta och samtidigt visa dem att det är viktigt att vara ute!
    bra med mycket elev inflytande med så de känner sig mer delaktiga! Jag hade nog gillat att genomföra denna uppgift när jag gick i skolan!

    SvaraRadera