John dewey- Learning by doing teorin inom pragmatismen.
Det är ganska så självklart att man lär sig bäst genom att lösa problemen/ uppgiften själv. Men hur kan man stötta och få elever till att vilja lösa uppgifter som de inte tror att dem klarar av? Har ni några tankar om det?
Att stötta eleverna kan man göra genom att börja med enklare tal och sedan öka svårighetsgraden allt eftersom. Det viktiga tror jag nog är att man lär ur själva grunden ordentligt.
SvaraRaderaSen tycker jag också att det är viktigt att visa att det faktiskt inte gör något om man gör fel. För känner man att det inte är ok att göra fel, så kan det bli att eleverna inte vill pröva alls. Som sagt "Learning by doing" ju mer man övar desto bättre blir man.
Tack för en bra seriestripp!
Jag tror att det är viktigt att öka successivt utefter vilka kunskaper de har. Om man ökat ribban en aning så att de inte riktigt förstår att det blir svårare. Men det är även viktigt att vara tydligt att om man gör fel är det okej. Många elever vågar inte anta utmaningar eftersom de är rädda för att de ska misslyckas.
SvaraRadera