fredag 20 november 2015

Att inte backa in i framtiden

När jag läser teorier om lärande och hur man lär sig börjar jag reflektera över mitt eget lärande, eller brist därav. När och hur lär jag mig, egentligen? Jag upptäcker att det beror på vad det är jag ska försöka lära mig. I en del områden är jag väldigt beroende av sociala sammanhang. När det kommer till denna kurs och allt tekniskt så hamnar jag i ett område där jag enligt Lev Vygotskijs teori skulle bedömas ha en relativt stor zon för möjlig utveckling, för att uttrycka mig försiktigt. Och när jag läser John Deweys teori om learning by doing kan jag inte annat än tro att om han hade fått studera mig hade han kanske haft ett tillägg till den tesen, typ att för vissa människor kring vissa saker gäller learning by doing, and then forgetting all about it and start all over again. Fråga bara dem som just i tekniska sammanhang har dragit nitlotten att hamna i samma grupper som mig (hej Elin, hej Viktoria!)!


Bloggande frilansskribenten Stefan Pålsson, knuten till Skolverket, skrev för drygt en månad sedan så här om Irlands satsning på IKT i skolan: "Ofta råder det osäkerhet kring vad man vill och vart satsningen ska leda, och det gör inte arbetet enklare. Tekniken i sig räcker inte långt för att åstadkomma förändring och utveckling." (Pålsson, 2015, elektronisk källa 1). Vi som lärare måste alltså inte bara förstå tekniken, utan också ha en idé med vad vi vill åstadkomma. Den irländska satsningen utgår från UNESCO ICT Competency Framework for Teachers (Unesco, elektronisk källa 2), och det är när jag läser om detta, både blogginlägget och Unescos inriktning, som jag inser att jag står inför en stor utmaning, och jag tror inte att jag är ensam. Jag finner ingen annan lösning än att genom utbildningen försöka få med mig så mycket som möjligt av den kunskap som finns runt mig, bl.a. bland er andra studenter. Någon som känner igen sig?
Källor:
Elektronisk källa 1:
http://omvarld.blogg.skolverket.se/2015/10/09/irlands-strategi-for-att-digitalisera-skolan Hämtades 2015-11-11
Elektronisk källa 2:http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/resources/news-and-in-focus-articles/all-news/news/launch_of_the_unesco_ict_competency_framework_for_teachers/#.VkNlFLcvfnD Hämtades 2015-11-11




7 kommentarer:

  1. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, och måste säga att detta var en av de bästa inlägget jag har läst hittills eftersom jag kan känner igen mig själv, precis som du.
    Jag tror att det är jätteviktigt att veta varför man som elev eller student för den delen ska lära sig ett viss stoff, och ser vi poängen och kan applicera det i verkligheten går inlärningen säkert mycket lättare. Dessutom måste man förstå till exempel vad det är man läser, vad handlar texten om och förstår jag innebörden? Kan jag dra paralleller till något som jag redan kan och kanske på den vägen skapa meningsfulla sammanhang eller bilder? Jag tror mycket på att man ska försöka "koppla ihop" så att man skapar sammanhang med all information och se utifrån ett helikoptersperspektiv för att få en bra överblick. Även kanske dela upp lärandet i små bitar och gå steg för steg och inte bara fastna vid den stora massan som man ska lära sig, och genom uppdelning så blir det säkert inte lika jobbigt och betungande.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med, och känner med dig i vad du beskriver. Det tekniska har tagit ett stort steg in i skolan och visst är det bra, men precis som du skriver så verkar det vara en självklar ide om vad man vill åstadkomma med den. Pedagoger får ut (vad jag i min kommun har upplevt som) mycket teknik ut i klassrummen men utan verktyg eller instruktioner för hur dem ska användas.. och inte är det väl tänkt att eleverna ska visa läraren hur tekniken fungerar?

    SvaraRadera
  3. Instämmer i att vi inte bara bör förstå tekniken, vi bör även ha en idé med vad det är vi vill åstadkomma med de tekniska verktygen.
    Samtidigt tror jag att det finns ett flertal andra aspekter, vid sidan av praktisk/teoretisk kunskap om digitala verktyg och hur dessa fungerar, som vi behöver få med oss under utbildningen. En sådan aspekt handlar om att det BÖR ges utrymme till diskussion och feedback kring de digitala verktygen. Dels ifråga om hur de påverkar lärandet och kunskapandet. Men även hur dessa verktyg påverkar områden som sekretess och integritet (juridisk text som vi också ska förhålla oss till i vårt yrke). Digitala verktyg är inte neutrala, vi lämnar digitala ”fotspår” efter oss vare sig "vi" är elever eller lärare.
    Vi behöver ges tillfällen till att kritiskt granska och förhålla oss till dem. Inte endast ifråga om hur man kan använda digitala verktyg i skolan, utan också ifråga om HUR vi kan kritiskt granska och avgöra vilka verktyg som genererar kvalitet i kunskapsutvecklingen och hjälper oss/våra elever till ett fördjupat lärande och kritiskt förhållningssätt till teknik/digitala verktyg.

    SvaraRadera
  4. Håller helt med dig! Finns det ett syfte och en mening med vad vi lär oss/lär ut så snappar man upp det så mycket fortare!
    Jag jobbar på särskolan, och de eleverna tar bara till sig nya kunskaper om det finns någon konkret mening med det, och något som de har nytta av. Tex kan det vara svårt att få eleverna att lära sig matte, 1+1=2, vad ska jag med det till tänker dom?! Om man däremot räknar med frukter, en banan och ett äpple, hur många frukter har du?! Då trillar poletten ner ;)

    SvaraRadera
  5. Dina funderingar har mångt och mycket varit mina funderingar. Du var dock först att få ner de på pränt, och det tror jag är viktigt. Att formulera frågeställningar både till sig själv och till andra att reflektera över.
    Det är, som du skriver om IKT, två saker vi lärare måste kunna. Dels kunna behärska själva tekniken och dels veta vad vi vill åstadkomma med hjälp av den.
    Att lära sig tekniken på ett vettigt sätt är lättare sagt än gjort. Människor i allmänhet, och kanske vi svenskar i synnerhet, verkar ha en tendens att väldigt snabbt ta till oss nya trender inom digital teknik.
    Jag tror nog att digitala hjälpmedel kan vara fantastiskt bra inom lärande, men frågan man kan ställa sig är om det finns TID till den viktiga reflektionen?

    SvaraRadera
  6. Jag håller med dig och kommentarerna att vi måste veta varför använder vi oss av tekniken och på vilket sätt kan den göra undervisningen på ett bättre sätt. Det var inte länge sen då jag körde mot mitt lärcentrum och hörde på radio att de pedagogiska apparna var inte så som man trodde , de var inte så lärorika.
    Hur många skolor har inte köpt en massa iPads och gett till barnen för att spela pedagogiska spel, men har det gett effekt?
    Sen behöver vi som lärare hålla oss uppdaterade för att kunna hinna med teknikens utveckling för barnen kan reda så mycket inom tekniken och snappar upp det så snabbt .

    SvaraRadera
  7. Tidigare menade man på att alla människor var antingen visuella, auditiva eller kinestetiska och att man behövde ta hänsyn till det i sin undervisning. Nu har forskningen påvisat att det är situationen i sig som avgör hur vi lär oss. Något att ha i åtanke samt MAKIS (som många lärare fram för allt använder sig av , inklusive jag) Motivation, Aktivitet, Konkretion, Individualisering och Samarbete!

    SvaraRadera